Pronikání do řady oborů, typické pro firmu Baťa, se dotklo
i stavby měst. Jejich řešení vycházelo z baťovské organizace prá-
ce založené na přesném systému – plánu. Je prostoupeno soci-
álními idejemi Tomáše Bati, shrnutými v jeho testamentu: každé
podnikání, jež vědomě neslouží veřejnosti, musí nutně zajíti. Jeho
vize ideálního průmyslového města se rodila postupně při rozvoji
Zlína. Architekt F. L. Gahura v něm vytvořil v úzkém vztahu ke
krajině předobraz všech dalších baťovských měst.
IDEÁLNÍ MĚSTO FIRMY BAŤA
A
B C
D
E
A/ horizontální zástavba: rodinné domy zaměstnanců firmy
B/ živnosti a obchody
C/ vzdělání a zábava
D/ vertikální zástavba: kolektivní bydlení mladých zaměstnanců
E/ výroba
R. H. Podzemný: Návrh ideálního města pro 3.000 lidí, tropický a evropský typ
Zásady budování baťovských měst:
•vazba místa na dálkovou dopravní síť, řeku, možnost výstavby letiště
•nezávislost na existující zástavbě, levná půda, rezerva pro budoucí růst
•levná pracovní síla
•ideální prostorový vztah výroby, služeb a bydlení, pro jejich pěší dostupnost
je rastrová geometrie města uspořádána radiálně
•
náměstí Práce
jako hlavní veřejný prostor mezi továrnou a bydlením
•výstavba rodinných domů podle Baťova hesla
společně pracovat, individuálně žít
•zeleň jako nedílná součást
továrny a města v zahradách
•standardizace, typizace a unifikace architektury
•tvorba světové sítě měst, jejímž hlavním bodem je Zlín
Ottmuth-Otmet (PL, 1932) / Borovo (HR, 1932) / Möhlin (CH, 1932)
/ Chelmek (PL, 1933) / Hellocourt (F, 1933) / Tilbury (GB, 1933)
/ Best (NL, 1933) / Martfü (H, 1941)
Satelity Zlína v Evropě
Batanagar (Indie 1934) / Belcamp (USA, 1936), Batavia (Indonésie
1938) / Batawa (Kanada 1938) / Batatuba (Brazílie, 1940)
Mimoevropské satelity Zlína
Möhlin
Baťov–Otrokovice
Batanagar
Batawia
Ideální město pro 10.000 – 20.000 obyvatel
21/průvodce 8. etáží
Texty: Alena Všetečková, Petr Všetečka
Grafické řešení: Zdeněk Macháček
Realizace: studio 6.15, 2007
Fotografie expozice: Toast images, 2007
Archivní materiál: Moravský zemský archiv, pracoviště Zlín a Zlín-Klečůvka, Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně
a soukromé archivy
Tisk: Kodiak print, s.r.o.
Vydal: Zlínský kraj II/2007
Obuvnické muzeum
je umístěno v bezprostřední blízkosti Baťova mrakodrapu v budově č. „1“ v sousedství velkokapacitního parkoviště.
Zajišťuje skupinové prohlídky 21. budovy s výkladem
(tel.:
+420 577 522 225
).
třída Tomáše Bati 21, 761 90 Zlín,
informace na tel.: +420 577 043 111
,
www.kr-zlinsky.cz
Baťov-Otrokovice (1930) / Bošany (1931) / Batizovce-Svit (1934)
/ Třebíč-Borovina (1935) / Napajedla (1935) / Zruč nad Sázavou
(1938) / Baťovany-Partizánske (1938) / Sezimovo Ústí-Velký Dvůr
(1939)
Satelity Zlína v Československu
E x p o z i c e v 8 . e t á ž i
Výstava je členěna do dvou tématických částí:
Ředitelna firmy Baťa
Ideální město firmy Baťa
Libreto a texty: Alena Všetečková, Petr Všetečka
Spolupráce: Ladislava Horňáková, Zdeněk Pokluda
Archivní materiál: Moravský zemský archiv, pracoviště Zlín a Zlín-Klečůvka, Krajská galerie výtvarného
umění ve Zlíně, Fondation Le Corbusier a soukromé archivy
Projekt: Transat architekti
Grafické řešení: Zdeněk Macháček
Realizace: studio 6.15, 2007
Součástí expozice je busta Tomáše Bati:
podle originálu od Františka Lydie Gahury ze sbírky Krajské galerie
výtvarného umění ve Zlíně zhotovil Radim Hanke, návrh podstavce Transat architekti, realizace Roman
Hvězda, spolupráce Zdeněk Macháček, 2006