p r o s t o r z l í n 1 / 2 0 0 7
4 1
ske l e t u j ako ot ev řeného t roj l od í s rozpt ý l eným
svět l em př ibl í ž i lo oproš těný kons t r ukt i v i smus nad -
časovým d í l ům k l as i cké a rch i t ek t ur y a předevš ím
sakr á l n ím s t avbám. K tomu př i spě l o i důs l edné
ve r t i ká l n í poj e t í s t avby. Aby v ex t e r i é rových po -
h l edech neby l y pa t r né vodorovné že l ezobe tono -
vé s t ropn í kons t r ukce (běžné u všech ba ťovských
budov) , vysunu l Gahur a s l oupy před fasádu , č ímž
s i př i vod i l ne j ednu s t a t i ckou komp l i kac i , ze jmé -
na v ná rož í ch . Podobně pos t upova l u oce l ových
r ámů zask l en í , kde nahr ad i l j e j i ch vodorovné
čás t i pouze t enkými pásky ( snad o l ověnými ) , od -
dě l uj í c ími j ednot l i vá sk l a . Jde v l as tně o řešen í
podobné ka t edr á l n ím a v i t r ážovým oknům.
Podobně svérázným j ako v archi tektoni cké
kompoz i c i (např. př i výkl adu ver t iká l y a hor i zon-
tá l y - v i z r ubr iku z archi vů) by l F. L. Gahura i ve
svém vzt ahu ke křesťanské v í ře . Dokl áda j í to nej -
l épe j eho sochy Kr i s t a na Lesním hřbi tově , zobra -
zovaného bez ran, spí še l ev i tuj í c ího na kř í ž i než
ukř i žovaného. Nabí z í se pak úvaha o Památníku
j ako moder ním sakrá lním pros tor u, kde kř í ž j e
zas toupen vznášej í c ím se l et adl em. To by os t at -
ně vysvět lova lo urč i tou bezradnos t př i zař i zová -
ní Památníku (Gahurova předs t ava s ním zřejmě
př í l i š nepoč í t a l a) a t aké to, že by l pos t aven bez
j akéhokol i v techni ckého i hyg i eni ckého zázemí
– by l v l as tně skl eníkem bez možnos t i vytápění ,
bez př í vodu vody a toa l et . Jednoduchá skl eněná
fasáda poč í t a l a s ce loplošným orosením př i „za -
dýchání “ pros tor u l idmi a by l a vybavena odtoko -
vými ž l ábky. Jediným techni ckým médi em by l a
e l ekt ř ina rozvedená do ras t r u podl ahových zásu -
vek , s louž í c í k osvět l ení pros tor u přemí s t i te lný -
mi s toj anovými „ loučovými “ l ampami .
Památník v roce 1933 (foto J. Vaňhara, MZA – Státní okresní archiv, Zlín)
Původní hlavní vstup (foto MZA – Státní okresní archiv, Zlín)
„Z“ 1933 (foto Muzeum města Brna)
Pohled na hlavní vstup z interiéru (foto MZA – podnikový archiv f. Baťa, Zlín)
Detail obvodového pláště a nárožního sloupu (Transat architekti 2006)