p r o s t o r z l í n 1 / 2 0 0 5
2 8
změna spočívaj ící ve způsobu obnovy založeném na
práci s informací . Tou byla sama dochovaná budova.
Snahou týmu, kter ý je předs t aven na těchto
s t ránkách, bylo využí t neopakovatelnou př í leži -
tos t obnovy domu k jeho poznání a tvoř ivému roz -
vinut í tohoto poznání . Tento proces měl někol ik
fází : s t avebně -hi s tor ický pr ůzkum (2001–2002) ,
projektovou a inženýr skou př ípravu (2002–2004) ,
real izaci s t avby a res t aurování jej ích vybraných
čás t í (2003–2004) , pr ůběžnou dokument aci ob-
novných prací formou nepřet rži té profes ionální
fotodokument ace , des t r ukt ivních pr ůzkumů a de -
ponování vybraných pr vků (2001–2005) , shrnu-
t í a prezent aci poznání objektu ve s tálé expozi -
ci o budově , souvi sej ící res t aurování vybraných
technických exponátů, sběr a res t aurování uká -
zek původního mobi l iáře a vytvoření autor ských
děl pro expozici (2004–2005) , výběr výtvarných
děl pro os t atní inter iér y (2004) . Doprovodným
projektem, prezentuj ícím výs ledek akce spolu se
zl ínským baťovským fenoménem v zahraničí , je pu-
bl ikační a výstavní projekt agentur y cfa. Komuni -
kační základnou hej tmana Zl ínského kraje se pak
má stát prostor j iž zmíněné expozice v objektu.
Za pods t atný r ys někol ika l eté spol ečné práce
považuj i j ej í výrazně týmový a plura l i tní charak-
ter, nas t ar tovaný kra j ským úřadem a spoj ený s řa -
dou nes t andardní ch úloh: super v i zor ů (Prof . Mi -
ros l av Masák a Kare l Ksandr) , proj ectmanagera
(Ladi s l av Čech s t . ) nebo techni ckého dozor u pro
res t aurování obj ektu (autor tohoto textu) .
V souv i s los t i s res t aurováním archi tektur y j e
na mí s tě uvés t , že profes ioná lní res t aurování vy -
braných čás t í budovy j e v rozsahu uskutečněném
na Baťově mrakodrapu pro archi tektur u 20. s tol et í
na Moravě zat ím unikátní , s tejně j ako rozsah po -
ř í zené dokument ace o budově . Res t aurování zde
nav í c doprováze l a řada da l š í ch spec i á lní ch tech-
nolog i í (výroba at ypi ckých oken, inj ektáže původ -
ní ch omí tek , repl iky obkl adů, katedrá lního zaskl e -
ní , podl ahov in, sv í t ide l , repase řady pr vků včetně
142 původní ch oken a výt ahové věže apod. ) . Tato
zdánl i vě r yze mater i á lní rov ina uchování infor -
mace by l a pros t ředkem nej en k nezkar ikovanému
vnímání Kar f íkova dí l a , a l e i k uvažování , j ak do
tohoto organi smu vs toupi t novým tvůrč ím způso -
bem t am, kde k tomu by l důvod.
Jednadvac í tka má a l e i své urbani s t i cké sou -
v i s los t i . Nemám teď na mys l i „ j en“ nezbytnou
t rans formac i továr ny, a l e předevš ím rehabi l i t ac i
gahurovské kompoz i ce měs t a . Zl ín by s i mě l do -
vol i t tu „mar ni vos t “ a uvés t do původního s t avu
svou dr uhou dominantu – Památník Tomáše Bat i ,
kr ys t a l i ckou budovu s osudovým l etounem zakl a -
date l e uvni t ř, budovu, pro j ej í ž ex i s tenc i by lo j e -
diným důvodem zpř í tomnění prázdna . Budovu –
nebudovu, která se bude v z imě pot i t a v l étě za -
hř í vat , a ve které budou možná znovu chybět to -
pení i toa l et y. Přá l bych Zl ínu, aby se v něm naš lo
dos t ve lkor ysos t i pro radiká lní poj et í obnovy této
j eho „akropol e“ , protože tepr ve obj ekt provokuj í -
c í k otázce po svém prakt i ckém smys lu a nulovém
komfor tu se může zákl adem moder ní akropol e
s tát . A možná , že právě t akový záž i tek ve Zl íně
hl eda j í j eho hos té , j inde navš těvuj í c í nepohodlné
katedrá l y. Provedené pr ůzkumy prokáza l y, že ob -
j ekt l ze po vybudování nových s íde l f i lharmoni e
a ga l er i e uvés t do původního s t avu s řadou auten-
t i ckých pr vků, dos tupná j e rovněž dokument ace
ke zhotovení repl iky zt raceného Junker se , kter ý
by l zákl adem pros torové kompoz i ce .
To od nás čeká Zl ín.
21. budova, pohled do restaurované 8. ředitelské etáže, foto TOAST
21. budova, pohled do restaurované 8. ředitelské etáže, foto TOAST