p r o s t o r z l í n 1 / 2 0 0 5
2 7
Řada českých hi stor i ckých měst se po roce 1989
pust i la do generálního úkl idu–v í ce č i méně razantní
obnovy s vého archi tektoni ckého a vý j imečně i urba -
ni st i ckého potenc iálu . S vě t š ím i menš ím ohl edem
k vhodné metodě , s proj ektant y umnými , průměrný -
mi i di l etant skými . Ta vůl e neř í zená j i ž z ne v idi -
te lného úst ředí j e al e sama o sobě kval i tou a budí
opt imi smus . Nepodceňuj i v t éto souv i s l ost i zás luhy
pro fes i onální památkové péče , na j ej í ž bedra do l eh -
l y nej en ne l ehké otázky or i entace v soudobých sta -
vební ch techno l og i í ch č i v soudobé archi tektuře , al e
nezas l ouženě by la postavena i před otázky měst ské
regulace , od kter ých dal y rodí c í se samosprávy pro -
zat ím ruce pr yč . S vý j imkou pos l edně jmenovaného
s i mys l ím, že dl ouhá t radi ce teor i e i praxe české pa -
mátkové péče nese s vé ovoce . St ranou t éto tenden -
ce bohuže l stála města s mladš í stavební kul turou
a indust r iálním prost ředím. Bezradnost po l i t i ckých
reprezentac í t ěchto s íde l , poš i lháva j í c í ch po snáze
uchop i te lné „hi stor i i “ v podobě sedl ových st řech ,
uzav řených náměst í a bare vných fasád , domní vám
se , v mnohém zes í l i la kr i z i t rans formuj í c ího se pro -
st ředí odcházej í c ího průmys lu . Vý j imkou neby l ani
Zl ín , což j e hůře pochop i te lné , vezmeme - l i v úvahu
j eho l et i t é mez inárodní renomé , soc iální stab i l i zo -
vanost a ve s rovnání s mladš ími s ídl y i neuni form-
nost a ob l i bu města mez i j eho obyvate l i . Nanešt ěst í
pro město se j eho samospráva rozhodla prot i s vému
dědi c t v í boj ovat a zř ídi la s i na to dokonce samostat -
nou komi s i , dnes j i ž našt ěst í zanikl ou . Chápu pro -
to obnovu Baťova mrakodrapu j ako př íklad j iného
možného př í stupu , zde reprezentovaného samosprá -
vou kra j skou , která necht ě la s původní archi tektu -
rou soupeř i t , al e naopak využ í t j ej í energ i e , když s i
vy tkla za c í l max imálně zpř í tomni t ducha v rcho lu
z l ínské baťovské ér y prost ředni c t v ím autent i c i t y ar -
chi tektur y a současně vnést do obj ektu novou tech -
ni ckou inf rast rukturu pro XXI . sto l et í s pr vky t zv.
„ inte l i gentní budovy“ . Odpověď na otázku , stane -
- l i se j ednadvac í tka proponovanou v la j kovou l odí
t rans formace města anebo osamě l ým mi lníkem j ed -
né ér y, má al e i nadál e v rukou přede v š ím měst ská
reprezentace .
21. budova má od s vého vy t voření v l etech 1936
– 1939 povahu symbo lu , j ak dokládá mimo j iné
i dobový text Al o i se Kub í čka pub l ikovaný částečně
v tomto č í s l e Prostoru . Ani on j i st ě nepředpokládal ,
že zanedl ouho se dům stane pouhým nos i čem j iných
symbo lů , hroz i vých a dos l ovných : dvou mnohamet -
rových „V“ za války a pár l et na to obř í rotuj í c í rudé
hvězdy a por t rétu vůdce mas , j ehož jméno by l o na
čas vnuceno ce l ému městu . I když obnova mrako -
drapu našt ěst í v rát i la prob l ém symbo lu na po l e ar -
chi tektur y, ne l ze u takto monumentální budovy na
j ej í symbo l i ckou ro l i rez i gnovat . Nab í z ím zde ten
j ej í aspekt , kter ý bude , doufám, poz i t i vně chápán
i s vě t š ím časovým odstupem: Je j ím změna chová -
ní ke z l ínskému nemov i t ému kul turnímu dědi c t v í ,
P e t r V š e t e č k a
C o č e k á Z l í n
21. budova, pohled od hlavního vchodu, foto TOAST
21. budova, pohled do stálé expozice věnované architektu Vladimíru Karfíkovi,
model konstrukce 21. budovy a obraz V. Karfíka od Petra Nikla, foto TOAST