p r o s t o r z l í n 2 / 2 0 1 1
4 4
v l idovém s t av i te l s tv í není nepodobné Janáčko -
vě inspi rac i nápěvky řeč i . České pros t ředí má a l e
i své l imi ty, a t ak Jurkov i č publ ikuj e v br i t ském
The Studio a Janáčkovu hudbu š í ř í německy ho -
voř í c í Max Brod (os t atně – s lovy Jana Ner udy –
„do básni c t v í s vě tového j sou př i j ímáni j en t i , kdo
př i cháze j í v kro j i s vém osob i tém, řekněme národ -
ním“
2/
) . „Zdol a“ budovaná moder ni t a j e pose l -
s tv ím, na které ne l ze tvoř i vě navázat bez vědomí
těchto souv i s los t í a j e j í ch nás l eduj í c í ch proj evů.
Ne jméně bychom Jurkov i čovu dí lu prospě l i
j ednos t rannou inter pret ac í , neboť ono j e mnoho -
značné . Prot i mýtu „básníka dřeva“ můžeme smě -
l e pos t av i t j eho br i l antní eposy v kameni (Štefá -
nik , Björ nson, Ha l i č) č i pokor ný vzt ah k hi s tor i c -
ké ar i s tokrat i cké archi tektuře .
Snahou o mnohoznačnos t j e veden i způsob ob -
novy domu. Proj ektu obnovy předcháze l rozsáhl ý
kompl exní průzkum a invent ar i zace , které na -
směrova ly da l š í úvahy o možnos tech prezent ace ,
inter pret ace a metody obnovy domu. Vni t řní
pros tor y byly rozdě l eny podl e mí r y autent i c i ty
a archi tektoni ckého významu do čtyř kategor i í
(1 - plně obnov i te lné s mobi l i ářem, 2 - plně ob -
nov i te lné bez původního mobi l i áře , 3 – převážně
neautent i cké , podr užné , 4 – využ i te lné pro nové
ves t avby) . Zásadou proj ektu bylo nepřepi sovat
původního autora a nezas t í rat navr s tvenou hi s -
tor i i domu. Co nebylo z j i š těno s j i s totou, bylo
ponecháno radě j i nedopovězeno č i s tyl i zováno.
Hl avní obytné pros tor y př í zemí j sou předs t aveny
v podobě bl í zké počátku dvacátého s tol et í , kdy
j e obýva l a Jurkov i čova rodina . Tam, kde ex i s tu -
j e přesná fotog raf i cká a pl ánová dokument ace
zař í zení domu a byly dochovány j eho f ragmenty
(hl avní ha l a s knihovnou) , j e inter i ér obnoven
do své úplnos t i : torza or i g iná lů zař í zení res t au -
rována a doplněna s tyl i zovanými repl ikami chy -
bě j í c í ch čás t í . Tam, kde j e informac í o inter i ér u
méně , j sou mí s tnos t i res t aurovány bez nábytku
a doplněny novou expoz i c í .
K hi s tor i ckým inter i érům př ibyly pros tor y nově
poj até : půdní ves t avba badate lny – dokument ač -
ního cent ra , která nahradi l a dož i lou podkrovní
mí s tnos t z osmdesátých l et , a v suterénu návš těv -
ni cké zázemí , které nahradi lo ves t avbu kr ytu
z padesátých l et a zahr nulo i da l š í skl epní pro -
s tor y. Pro bezbar i érové zpř í s tupnění ce l ého domu
př ibyl a na j ihovýchodní fasádě rampa do podzem-
ního podl až í a uvni t ř domu výt ah. Nově vlože -
né formy vedou se s t avbou „s t r ukturá lní di a log“ ,
od původního domu j e odl i šuj e mimo j iné bí l á
povrchová úprava v různém zpracování . Na fa -
sádu byl a v novém autor ském poj et í navrácena
chybě j í c í skl eněná moza ika na námět pohádky
Bača a Ši arkan.
Podst atou rest aurátorských zásahů bylo odkr y -
t í původních lazurních povrchů dřeva a původních
výmaleb, aniž by byly provedeny celoplošné s jed-
nocuj ící úpravy. Dům t ak částečně zí skal zpět své
pozor uhodné barevné řešení , založené na kom-
binaci př í rodních povrchů mater iálů s lazurními
a kr ycími bar vami , a to jak v inter iér u, t ak i v ex -
ter iér u. Retuše byly minimal izovány i za cenu vi -
zuální nedokonalost i či nedokončenost i .
St avební obnova domu zahr nova l a kompl et -
ní sanac i vlhkos t i suterénu, pos í l ení s t ropní ch
kons t r ukc í , opravu s t řechy, obnovu a doplnění
Jurkovičova vila – pohled od severozápadu s rozáriem. Foto Toast Images, 2010.