Page 18 - Prostor 1_2007

Basic HTML Version

p r o s t o r z l í n 1 / 2 0 0 7
5 4
DOP I S D . Č I P EROV I K EXPOZ I C I
V PAMÁTN Í KU T. BAT I
Z . Ro s s ma n n
Architekt Zdeněk Rossmann, ve 30. letech profesor Školy
umeleckých remesiel v Bratislavě, spolupracoval externě
s firmou Baťa na expozici v Brně a v roce 1933 nabídl sta-
rostovi Dominiku Čiperovi zpracování publikace o zlínském
stavebním podnikání a o zesnulém Tomáši Baťovi, který
by „měl mít ještě jeden památník, a to v každé knihov-
ně myslícího člověka.“ I když ve věci publikací architekt
Rossmann neuspěl, byl v říjnu roku 1933 pověřen návrhem
stálé expozice v Památníku Tomáše Bati (Památník byl
dne 12. 7. 1933 otevřen jen s provizorní výstavou). Nová
expozice podle Rossmannova návrhu byla pak realizována
a zpřístupněna v roce 1934. Jeho ideovou koncepci shrnul
v dopise Dominiku Čiperovi z 23. 10. 1933.
Pan Dominik Čipera
s t aros t a
Zl ín
Vážený pane s t aros to,
svěř i l j s te mi úkol zhotov i t aprox imat i vní ná -
čr tek na def ini t i vní úpravu Baťova památníku. Za
mého pobytu ve Zl íně prohl édl j sem s i dobře ex -
poz i c i a z j i s t i l j sem t ř i zásadní chyby :
1. Vys t avené předmět y nej sou obsahově zpraco -
vány a vývojově seřazeny.
2. Exponát y pot řebuj í pro svůj rozdí lný charakter
rozdí lné úpravy ins t a l ace .
3. Frekvence návš těvníků mus í j í t j edním směrem
– j ako pohybl i vý pás ve vaš í továr ně . . .
St y l a j eho výtvar né podání expoz i ce j e dán dvě -
ma faktor y. Svým pi etním obsahem k zesnul ému
chefov i a kva l i tou mater i á lu, která může zar uč i t
t r vání na řadu l et .
Př i svém návrhu chc i zásadně respektovat archi -
tektur u památníku, proto nechávám s loupy téměř
volné a t am, kde j sem nucen k s loupu př ipoj i t
s těnu, č iním t ak j en do výše 250 cm a ve vět š ině
př ípadů ze skl a .
Zač ínám vs tupními dveřmi , kde nápi s nat řený na -
hrazuj i kovovými pí smeny.
Ha l a .
Úpravu ha l y respektuj i pro j ej í or i g iná lní myš l en -
ku, j en měním uspořádání ze l eně , aby v í ce vynik-
l y bus t y. Před „s těnu“ ze l eně navrhuj i květ inový
záhon z ní zkých květ in. . . Tato úprava svou pro -
s tou geomet r i í zapadá l épe do ce lkového rámce
Památníku.
Zby l ý pros tor Památníku dě l ím:
př í zemí : j e věnováno osobnos t i T. Bat i
I . pat ro: j e věnováno fy Baťa a . s .
I I . pat ro: rezer vováno př í l ež i tos tným výs t avám.
Př í zemí .
Volnou polov inu př í zemí , j ež j e věnováno osob -
nos t i T. Bat i , dě l ím do t ř í obsahových skupin:
1. soukromí T. B.
2. veřejná č innos t T. B.
3. Zl ín a okres z l ínský
I . pat ro.
Je věnováno závodům Baťa a . s .
Dě l í se na t yto hl avní skupiny :
1. hi s tor i e závodů
2. dnešní s t av – znázor nění výroby, vzor y zař í ze -
ní a s t rojů
3. s t avební obj ekt y