p r o s t o r z l í n 1 / 2 0 0 7
5 1
Proporce j e vzá j emný vzt ah rozměr ů hmot nebo
pros tor ů.
Proporce v kompos i c i hmot vznikne řazením, ná -
sobením nebo pros tupem j ednot l i vých hmot v ur -
č i tých rozměrech. Proporce j e vzá j emný poměr
rozměr ů i j ediné hmot y.
…
Ve l ikos t hmot y nebo pros tor u j e nutno vol i t t ak ,
aby poměr y by l y úměr né k funkc i , formě i dimen-
s ím okol í , do kterého s t av íme hmotu, a hmot y,
j ež s t av íme do pros tor u.
Zkušenos t , kterou uč ini l i i ve s t arověku, urč i l a
def ini c i dokona l ého poměr u.
Zl atý řez :
Zl atý řez j es t úměr nos t vy j ádřená č í se lně pomě -
rem 3:5. Je to harmoni cký poměr opí ra j í c í se
o matemat i cký zákl ad, vy j ádřený geomet r i ckou
kons t r ukc í .
Řecká archi tektura popr vé v dě j inách s t av i te l -
s tv í vědomě tvoř i l a v r ůzných poměrech č i pro -
porc í ch. Každý řecký řád má př i určování vzt ahů
j ednot l i vých č l ánků a rozměr ů čás t í s t avby svá
zv l áš tní prav idl a . Proto t aké ř íkáme řád dór ský,
jónský a kor int ský.
Jako zákl adní mí ra , která určova l a a umožňova l a
s tejné poměr y a proporce j ednot l i vých archi tek-
toni ckých č l ánků a dimenz í u řeckého chrámu,
by l j eden modul , to j e poloměr spodní čás t i pou -
ž i tého s loupu.
Plná působivost vedoucího motivu
Gradace dynamická – moll – allegro
Gradace statická – dur – andante
Vedoucí motiv zeslabován vedlejšími hmotami