Page 13 - Prostor 1_2007

Basic HTML Version

p r o s t o r z l í n 1 / 2 0 0 7
4 9
S asket i smem Památníku Tomáše Bat i a gahu -
rovského rozvoj e Zl ína ve lmi dobře koresponduj e
úsporný st y l vy j adřování Gahurova sp i su Estet ika
archi tektur y z roku 1943
1/
, ze kterého j sou nás l e -
duj í c í ukázky. I když j de o př í ručku pro student y
z l ínské Ško l y umění , j e pozoruhodné , ko l ik prosto -
ru j e v ní věnováno klas i cké archi tektoni cké t vorbě
včetně vz tahů ke kompoz i čním postupům vý t varným
a hudebním a j ak mál o j e v ní naprot i tomu rozpra -
cována dobová dogmat ika stavební standardi zace .
U Baťů by l př i tom opt imi smus v tomto směru zře -
te lný a př ináše l hmatate lné výs l edky. Gahurův text
naopak dokazuj e , na j ak odvěkých základech se
odehrával rozvoj baťovské archi tektur y a kompoz i -
ce měst a j ak hluboce v ni ch by l j eho autor or i ento -
ván . Zce la j i st ě tu hrál ro l i v l i v Gahurových uč i te lů
Jos i pa Pl ečnika a Jana Kot ěr y. Otázka standardi -
zace j e ni cméně i pro Gahuru podstatnou , chápe j i
al e z j ej í kompoz i ční st ránky, tak , j ak se vyv inula
v ant i ce . Perspekt i vu j ej ího r yze rac i onálního roz -
voj e nechává pak st ř í z l i vě ote v řenou otazníkem ve
s vých úvodní ch časových poznámkách .
Fi gura t i vn í a por t rétn í or i entac i Gahurova sochař -
ského d í l a může do j i s t é mí r y vys vě t l ova t závě r
kn i hy, věnovaný i dej i umě l eckého d í l a . Zároveň s e
t ím a l e ote v í rá urč i t ý paradox . Gahura j e v tex tu
k abs t rak tn í vý t varné t vorbě reze r vovaný, pokud
j de o t vorbu un i ve r zá l n í ch hodnot . Z mnoha sou -
v i s l os t í l ze a l e usuzova t na to , že v arch i tek tuře ,
k te rou doved l do neméně abs t rak tn í ch po l oh , v t y to
hodnot y vě ř i l .
F. L. Gahura
ESTETIKA ARCHITEKTURY
Zl ín
Úvod.
Studi e t ato by l a pro mě podkl adem k přednáškám
na odbor né škol e .
Jej í význam j e tedy ve lmi pros tý, a t ím vysvět luj i
j ej í j ednoduchý a pros tý s loh a čas tý r ys poznám-
kov i tos t i .
Jsem s i plně vědom neúplnos t i , někde schemat i č -
nos t i daných probl émů. Přes to doufám, že pohl ed
z této s t rany na es tet i cký probl ém v archi tektuře
by mohl být snad t aky ces tou schůdnou.
Časové poznámky.
Pová l ečné hospodář ské pot í že vynut í s i zase ra -
c iona l i smus ve s t avbě . Cí t í - l i se pot řeby formy,
bude nutno vycházet z tohoto kons t r ukt i vního ra -
c iona l i smu a vytěž i t z něho harmoni ckou formu
i monument a l i tu.
Zákl adním es tet i ckým e l ementem současných
s t aveb j e r ytmus – sč í tání – násobení s t avební ch
e l ementů. Tím j e umožněna s t andardi zace . St an-
dardi zace má smys l hospodář ský, j e to s t avební
rac iona l i smus , má však všechny podmínky k to -
mu, aby se ze s t andardi zace mohl a vytěž i t i es te -
t i cká forma .
Da l š ím znakem, kt er ý j e důs l edkem s t andardi -
zace kons t r ukce a s t avebního r ac i ona l i smu , j e
s t avební modu l . Na rozdí l od modu l u řeckého ,
kt er ý by l měř í tkem re l a t i vním, hl edá se modu l
absol utní . Podk l adem a úče l em modu l u řeckého
by l a forma a proporce , modu l u dnešního s t aveb -
ní r ac iona l i smus . Lze t y to dva pojmy sváza t do
s t ejné funkce?
K e s t e t i c e P a m á t n í k u
T o m á š e B a t i
Z t e x t ů F r a n t i š k a L y d i e G a h u r y
a Z d e ň k a R o s s m a n n a p ř i p r a v i l
P e t r V š e t e č k a
František Lydie Gahura ve svém domě na Kudlově, 1941 (foto KGVU Zlín)
František Lydie Gahura, Estetika architektury,
obal knihy