Page 4 - Prostor 4_2011

Basic HTML Version

p r o s t o r z l í n 4 / 2 0 1 1
4 4
poté st al pohřebi š těm komuni st ických prominentů.
Lze ř í c i , že j i s tot a Zázvorkovy kompoz i ce od západu
k východu poněkud s l ábne , byť byl autorem všech
s t avební ch fáz í , včetně mauzol ea .
Obnova
Proj ekt s t avební obnovy
/3
bohuže l nevrát i l památ -
níku původní světe lnou rež i i j eho inter i érů, t akže
j im zůst alo cos i z t í snivé obskurnost i tot al i tní ér y.
Zázvorkova archi tektura má z důvodu monumen-
t álního působení exter iér u minimum oken, přesto
byla téměř ve všech inter iérech původně velkor yse
osvět lena denním svět lem st řešními svět l íky. Ty byly
v poválečném období postupně odst raněny z různých
technických důvodů, s výj imkou horního osvět lení
Slavnostní s íně . Na mí sto dr uhého největ š ího svět l í -
ku nad sarkofágem vytvořeným pro TGM, zr ušeného
v padesátých letech kvůl i vest avbě Got twaldova mau-
zolea , je nově umí stěna vyhl ídková kavárna , proble -
mat ická archi tektonicky i významově . St avební ob-
nova tedy př ines la alespoň rehabi l i t aci nádherného,
téměř chrámového prostor u Slavnostní s íně a někte -
rých dal š ích inter iérů, včetně Prezident ského salon-
ku s Horejcovými svícny z průsvi tného mramor u.
Int er i ér
Proj ekt Voj enského Pantheonu a výs t avní ch pro -
s tor
/4
byl Národním muzeem zadán až př i začátku
s t avby a pohybova l se t ak v předurčeném rámc i .
Řeš i l ze jména pros tor y vs tupního podl až í , tedy pod
úrovní Sl avnos tní s íně a j ezdecké sochy.
J i ž dř í ve bylo rozhodnuto o rozdě l ení inter i érů
památníku na dvě čás t i . Menš í pi etní čás t – Voj en-
ský Pantheon s Hrobem Neznámého voj ína – j e j ako
jediná určena i k uchování ost atků hrdinů: generála
Aloi se El iáše s chot í Jaros lavou a dvou Neznámých
voj ínů od Zborova a Dukly. Vět š í část inter iér u pa -
mátníku je pak expoziční . Po roce 1989 z ní byly vy -
mí stěny ost atky komuni st ických předáků (pro ty, kte -
ré jej ich rodiny odmí t ly převzí t , byl komuni st ickou
st ranou vytvořen hrob na Ol šanech) . Pro expozici
t ak byly uvolněny prostor y plné kval i tních sarkofágů
a kolumbár i í určených legionářům, kteř í v nich ale
mí sto nikdy nenaš l i . Samost atnou kapi tolou bylo pak
mauzoleum a jeho podzemní technické zázemí .
Myš lenka předs t avení vybraných dě j inných „kř i -
žovatek“ české a českos lovenské s t átnos t i v památ -
níku, nas tol ená vedením Národního muzea , poč í t a l a
od počátku s t ím, že obj ekt sám j e ve svém hi s to -
r i ckém navr s tvení mimořádně výmluvným exponá -
tem. Toto zadání př ipouš tě lo značné rozpět í úvah
o inter i érech: od ponechání všech zásahů a výzdoby
z dr uhé polov iny 20. s tol et í až po důs l edně j š í reha -
bi l i t ac i l eg ionář ské podoby památníku. Proj ekt ant
s t avby mí ř i l bezděčně k tomu pr vnímu, proj ekt ant
expoz i ce k tomu dr uhému, autoř i l ibret a preferova l i
(neúspěšně) ces tu t řet í : razantní pot l ačení funerá l -
ního charakter u inter i ér u.
Hrob Neznámého vojína pod jezdeckou
sochou Jana Žižky
Vojenský Pantheon
Dvoupodlažní vestibul Slavnostní síně
Kolumbárium
Schodiště do Slavnostní síně
Ústřední síň s expozičním pavilonem -
„Křižovatky 1938, 1948, 1968, 1989“
Síň padlých
Vstup do vojenského Pantheonu
Stálá expozice: „Křižovatka 1918“
Vstup do expozic
Výstavní síň - bývalé mauzoleum
Přesunutý sarkofág
Síň Osvobození s novým
schodištěm do podzemí
Transat architekti:
Úprava interiérů
architekta Jana Zázvorky
v Národním památníku
na Vítkově, 2007
Slavnostní síň s obkladem ze supíkovického mramoru, foto Transat architekti 2007
Expozice „Křižovatky české a československé státnosti“ v Ústřední síni,
foto Toast images 2009